Jak wygląda rynek samochodowy w Polsce?

Jak wygląda rynek samochodowy w Polsce?

Jak wygląda rynek samochodowy w Polsce?

Jak wygląda rynek samochodowy w Polsce?

W 2020 roku zarejestrowane w Polsce niecałe 1500 autobusów. Mimo tego, że w dalszym ciągu spora część z nich napędzana jest paliwami klasycznymi, to mało kto wie, że nasz kraj jest jednym z największych producentów busów elektrycznych w całej Europie. Jakiś czas temu produkcję autobusów w Polsce rozpoczęły także takie firmy jak MAN Truck & Bus. Co warto wiedzieć na ten temat? Jak wyglądają zmiany legislacyjne w Polsce w 2021 roku? Dlaczego warto zdecydować się na zabudowę busa? Przekonajmy się!

Rynek samochodowy w Polsce i Europie

Każdy z nas marzy o swoim własnym pojeździe i spora część z nas spełnia owo marzenie. Tym samym w roku 2020 na terenie polski zostało zarejestrowane blisko 430 tysięcy samochodów. Warto wspomnieć o tym, że niecała połowa tych aut to rozwiązania hybrydowe oraz elektryczne. Nie brakuje również samochodów dostawczych, gdyż busów zarejestrowanych w naszym kraju pojawiło się aż niecałe 60 000. Z kolei ciężarówki to liczba ponad 20 000 sztuk. Bardzo ciekawym tematem są jednak wspomniane autobusy.

W roku 2020 w całej Unii Europejskiej zostało zarejestrowane zaledwie 29 tysięcy takich pojazdów. Poza styczniem, lutym, lipcem oraz grudniem w każdym miesiącu ilość ta była niższa niż w 2019 roku. Czym jest spowodowane takie zjawisko? Największe różnice możemy zauważyć w marcu oraz kwietniu, czyli okresie, w którym spustoszenie na starym kontynencie zaczął siać koronawirus. Świetnym tego przykładem jest kwiecień, w którym ilość rejestrowanych autobusów była o ponad 66 procent niższa niż rok wcześniej. Sytuacja bardzo podobnie wyglądała na terenie naszego kraju, jednak tutaj możemy zauważyć jeszcze większe różnice. Tym samym w kwietniu w Polsce zarejestrowano ponad 76 procent mniej autobusów niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. Finalnie spadek w Polsce wyniósł niecałe 40 procent, a na terenie Unii Europejskiej nieco ponad 20.

Na tym jednak nie koniec, niemały zawirowania dotknęły całego rynku samochodów. Feralny kwiecień 2020 roku to czas, w którym produkcja pojazdów w Polsce spadła do zera. W maju liczba ta wyniosła zaledwie 5 tysięcy, jednak od tamtego momentu systematycznie rosła, aby w sierpniu zbliżyć się do wyniku z ubiegłego roku. Mimo tego po ósmym miesiącu roku do samego końca była niższa o 35 procent niż w 2019. Nieco mniej, choć w dalszym ciągu bardzo mocno ucierpiała produkcja samochodów ciężarowych oraz ciągników samochodowych, gdyż spadek wyniósł niecałe 20 procent. Z kolei produkcja pojazdów przeznaczona do transportu publicznego spadła o równe 18 procent.

Polska prawdziwym pionierem w produkcji autobusów elektrycznych

Wiele osób uważa Polskę za nieco opóźnianą, jeśli chodzi o stosowanie się do unijnych zobowiązań odnoszących się do ochrony środowiska. W rzeczywistości wygląda to jednak nieco inaczej, a nasza ojczyzna to prawdziwy pionier w dziedzinie produkcji elektrycznych autobusów. Jednym z największych producentów takich pojazdów jest wielu nam znana firma Solaris, do której ostatnimi czasy zdecydowało się dołączyć niemieckie przedsiębiorstwo MAN Truck & Bus. Wiele osób postrzega decyzję MAN o produkcji w Polsce, jako swoistego rodzaju traf szczęścia dla naszego kraju. Działanie firmy znacząco umocniło pozycję Polski w dziedzinie bezemisyjnego transportu publicznego. 

Mówiąc o autobusach, nie możemy również nie wspomnieć o wrocławskim zakładzie Volvo, który jest jedynym takim miejscem tej firmy na terenie Starego Kontynentu. Ostatnimi czasy realizuje on zlecenie na niecałe 1000 elektrycznych autobusów, a takowych z pewnością będzie coraz więcej. Nie możemy również nie wspomnieć o firmie Scania, która także produkuje elektryczne autobusy na terenie naszego kraju, a konkretniej Słupska. Według szacunków łączna liczba takich pojazdów tworzonych w Polsce to aż jedna trzecia całego Europejskiego rynku. Wiele przedsiębiorców decyduje się na taki zakup celem oszczędzenia na niedużych dystansach. Bardzo ciekawą formą uatrakcyjnienia swojego pojazdu są zabudowy autobusów. Co warto wiedzieć na ten temat?

Jak wyglądają planowane zmiany legislacyjne w Polsce?

Wszyscy doskonale wiemy, że ekologiczna mobilność jest już bardzo blisko nas. Właśnie dlatego wkrótce możemy spodziewać się wielu ustaw, które mają zachęcić obywateli do zakupu pojazdów elektrycznych. W związku z tym w roku 2020 planowana jest zmiana ustawy odnośnie do elektromobilności oraz paliw alternatywnych. Na tym jednak nie koniec, rząd zamierza również wprowadzić strategię wodorową oraz krajowy plan odbudowy, który jednak w praktyce nie wnosi żadnego wsparcia dla samochodów elektrycznych. Rząd ma również na celu pobudzić rynek sprzedaży pojazdów za sprawą ułatwień podatkowych oraz administracyjnych odnośnie do rejestracji pojazdów. 

Zabudowa busów na terenie Kielc – dlaczego warto?

Zabudowa Mercedesa, Renault, czy też jakiegokolwiek innego busa to właśnie to, czym zajmuje się kielecka firma Bus-Center. Wszyscy doskonale wiemy, że każdy pojazd wykorzystywany jest do różnych celów. Zakup idealnego samochodu, który będzie komfortowym rozwiązaniem, jest niemalże niemożliwy i właśnie dlatego warto zdecydować się na wewnętrzną zabudowę busa. Dzięki takiemu działaniu możliwe jest wyróżnienie swojego przedsiębiorstwa na konkurencyjnym rynku transportowym, a także dostosowanie samochodu do transportu niepełnosprawnych. Na tym jednak nie koniec, najważniejszą zaletą, jaką charakteryzuje się zabudowa busa do przewozu osób, jest komfort ich podróżowania. Wiele osób stwierdzi, że jest to propozycja dla firm, które przebywają tylko i wyłącznie długie trasy. Rzeczywistość jest nieco inna, a opisywane rozwiązanie sprawdzi się nawet w przypadku lokalnych połączeń. Właśnie dlatego firma bus-center zajmuje się turystyką, przewozami szkolnymi, transportem liniowym, przewozem pracowniczym, a nawet przetargami publicznymi. Pozyskiwanie klientów w tych odłamach jest niezwykle trudne, a zabudowy sprawiają, że dana firma jest znacznie atrakcyjniejsza.