Spis treści:
Polski Ład to pakiet ustaw, który obejmuje nie tylko zmiany w ordynacji podatkowej, ale również polityce rodzinnej, czy planowaniu inwestycji. Nowe zasady wzbudzają obecnie wiele kontrowersji, a przedsiębiorcy nie mieli wystarczająco dużo czasu, by się do nich przystosować. Czy przepisy Polskiego Ładu wpłyną na firmy przewozowe? Jakie zmiany mogą być najbardziej dotkliwe? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.
Jednym z najważniejszych założeń Polskiego Ładu, którego skutki odczują zarówno pracownicy, jak i przedsiębiorcy z branży przewozowej jest podniesienie kwoty wolnej od podatku z 8 tys. złotych do 30 tys. złotych rocznie. Oprócz tego istotna jest również zmiana wysokości progu podatkowego. Zgodnie z nowymi przepisami 17% podatek dochodowy obowiązuje do momentu, kiedy roczne dochody nie przekraczają 120 tys. złotych. Dopiero od nadwyżki tej kwoty należy zapłacić podatek w wysokości 32%. Czy oznacza to, że zarówno przedsiębiorcy zajmujący się przewozem osób, jak i ich pracownicy zarobią więcej? Niekoniecznie, ponieważ zmianie ulega również sposób naliczania składki zdrowotnej.
Przed wejściem w życie Polskiego Ładu wysokość składki zdrowotnej dla przedsiębiorców była obliczana w formie zryczałtowanej, co oznacza, że wszyscy płacili tyle samo. Polski Ład wprowadził natomiast, że obecnie składka zdrowotna dla przedsiębiorców rozliczających się na zasadach ogólnych będzie wynosiła 9% dochodu z poprzedniego miesiąca, przy czym nie może być ona niższa niż 9% minimalnego wynagrodzenia za pracę w danym roku. Górnej granicy nie ma, co sprawia, że przedsiębiorcy uzyskujący wysokie dochody będą musieli płacić astronomiczne sumy. W przypadku opodatkowania podatkiem liniowym zasady są te same, jednak składaka zdrowotna będzie wynosiła 4,9% dochodu z poprzedniego miesiąca. W efekcie najbardziej ucierpią właściciele firm przewozowych, którzy będą musieli pokryć zarówno wzrost wynagrodzeń pracowników, jak i zapłacić wyższe należności wobec ZUS, czy US.
Wprowadzenie Polskiego Ładu negatywnie wpływa również na opłacalność leasingu aut, z którego chętnie korzystali przewoźnicy, czy inni przedsiębiorcy wykorzystujący busy do codziennej pracy np. firmy budowlane, czy kurierskie. Na czym polegają zmiany? Otóż przedsiębiorca będzie mógł odsprzedać leasingowane wcześniej auto, nie płacąc podatku oraz składki zdrowotnej dopiero po upływie sześciu lat od momentu wycofania go z użytkowania w działalności gospodarczej. Do tej pory można to było zrobić już po upływie sześciu miesięcy od momentu tzw. wykupu prywatnego. Należy jednak pamiętać, że przedsiębiorcy, użytkując przedmiot leasingu, rozliczają go w kosztach. Pomniejszają więc tym samym podstawę opodatkowania, w konsekwencji płacąc mniej podatku. Dlatego też w ogólnym rozrachunku dla przedsiębiorców leasing jest nadal opłacalny.
Polski Ład to jednak nie tylko dodatkowe koszty dla przedsiębiorców z branży transportowej i przewozowej. Zaletą tego programu są z pewnością zaplanowane inwestycje infrastrukturalne, które zakładają, że do 2030 roku przybędzie w Polsce ok. 8 tys. kilometrów nowoczesnych dróg i autostrad. Ich realizacja sprawi, że firmy transportowe w prostszy sposób będą mogły planować siatkę połączeń. Dzięki temu przewóz osób się jeszcze wydajniejszy, szybszy i bezpieczniejszy. Jest to możliwe dzięki lepszym połączeniom międzymiastowym oraz budowie przeszło 100 nowych obwodnic, które usprawnią transport oraz zwiększą poziom bezpieczeństwa szczególnie w małych miasteczkach.
W zapisach Polskiego Ładu możemy znaleźć informację, że zostaną wdrożone dodatkowe formy wsparcia z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. W ramach programów „Zielony Transport Publiczny” i „Mój elektryk” zostaną zapewnione dopłaty do zero emisyjnych autobusów, autobusów CNG oraz autobusów elektrycznych. Upowszechniając pojazdy zeroemisyjne w transporcie publicznym, w firmach i instytucjach oraz wśród użytkowników indywidualnych, unikamy zanieczyszczenia atmosfery i emisji gazów cieplarnianych. Dzięki temu poprawiamy stan powietrza w kraju i tym samym podnosimy jakość życia Polaków.
Podsumowując, należy stwierdzić, że firmy przewozowe z pewnością odczują zmiany, które wprowadzają przepisy Polskiego Ładu. W większości przypadków należy przygotować się na wyższe koszty działalności, a także presję ze strony pracowników w kierunku wzrostu wynagrodzeń. Pocieszeniem może być fakt, że program zakłada, iż po kilku latach będzie można korzystać z sieci nowoczesnych dróg, co pozwoli zoptymalizować przychody działalność.
Jeśli zależy nam na prowadzeniu rzetelnych i profesjonalnych usług, to warto zadbać o najwyższej jakości flotę pojazdów. Firmy przewozowe powinny szczególnie zwrócić uwagę na to, aby sprzęt, którym się posługują, był nowoczesny i wysoce użytkowy. Dlatego warto zdecydować się na współpracę z firmą Bus-Center, która specjalizuje się w produkcji zabudowy busów do przewozu osób. Świetne materiały oraz precyzyjne wykończenie sprawią, że zakup zabudowy do Mercedesa lub IVECO będzie inwestycją długoletnią, generującą zyski.
Chcesz uzyskać więcej informacji? Skontaktuj się z nami i dowiedz się więcej o naszych produktach. Polecamy sprawdzić najnowsze realizacje, które idealnie pokazują efekty podjęcia współpracy z firmą Bus-Center. Czy wiedziałeś, że dla naszych klientów posiadamy korzystne formy finansowania autobusów naszej produkcji? Zapytaj o najkorzystniejszą ofertę finansowania w BUS-CENTER!