Homologacja jest to dokument upoważniający nowy typ pojazdu do poruszania się po drogach publicznych. W zasadzie powinniśmy mówić o świadectwie homologacyjnym, natomiast homologacją nazywać cały proces, w wyniku którego takie świadectwo otrzymujemy.
W trakcie tego procesu tzw. władza homologacyjna na podstawie zestawu badań wykonanych dla konkretnej jednostki technicznej i przy pozytywniej ocenie jej stanu i spełnieniu niezbędnych kryteriów, wydaje świadectwo homologacji dla tego pojazdu. Takie świadectwo uprawnia pojazd do jego rejestracji i jest potwierdzeniem spełnienia wymagań technicznych określonych w odpowiednich aktach prawnych.
Nasza firma Bus-Center w 2015 roku uzyskała homologację całopojazdową na autobus zbudowany w oparciu o pojazd marki Mercedes Sprinter. Nasza homologacja obejmowała cztery warianty rozmieszczenia wnętrza. Od kwietnia 2018r. w ramach współpracy z IVECO POLAND posiadamy w naszej firmie homologację całopojazdową na autobus na bazie tej marki. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami, w sekcji homologacja IVECO i homologacja Mercedes. W związku z tym zabudowa mercedes lub inne zabudowy do busów są wykonywane przez nas niezwykle profesjonalnie i z zachowaniem wszelkich przepisów.
Warto również zwrócić uwagę na określenie „homologacja europejska”. Pojazdy posiadające homologację europejską można sprzedawać i rejestrować w każdym państwie Unii Europejskiej. Homologacje europejskie wydawane są zgodnie z Dyrektywą 2007/46/WE.
Jednym z podstawowych podziałów, który należy brać pod uwagę przy ubieganiu się o homologację, jest typ pojazdu:
§ 9g W autobusie mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zwiększeniu liczby siedzeń, jeżeli są spełnione wymagania techniczne określone w załączniku nr 7a do rozporządzenia i wymagania dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14 i 80 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ.
[…]
§ 9i. W przypadku pojazdów, w których wykonano mocowania siedzeń i pasów bezpieczeństwa w procesie produkcyjnym, badanie wykonane przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, o którym mowa w § 9b, 9d, 9f i 9g, może być zastąpione oświadczeniem producenta pojazdu podstawowego potwierdzającym prawidłowość zamontowania odpowiednich pasów i siedzeń.”;
Warto zwrócić także uwagę na kategorie M i N homologacji, które bezpośrednio dotyczą pojazdów silnikowych zaprojektowanych i skonstruowanych do przewozu osób i ich bagaży (M) – dotyczy to bezpośrednio zabudowy busów do przewozu osób. Drugą kategorię stanowią pojazdy do przewozu ładunków (N) – zabudowa wewnętrzna bus.
Obie z kategorii posiadają także własne podziały.
Kategorię M dzielimy na:
Kategorię N dzielimy na:
Zgodnie z informacją Instytutu Transportu Samochodowego, zmiany w zasadach wydawania świadectw homologacji mają na celu wyeliminowanie negatywnych zjawisk w zakresie niezgodności pojazdów zagrażających bezpieczeństwie w różnym zakresie – zdrowiu i życiu ludzi, ale również środowisku naturalnemu.
Nowe przepisy regulują także sprawy związane z ważnością świadectw homologacji, nowymi wzorami dokumentów oraz wprowadzają nową indywidualną, europejską homologację dla pojazdów specjalnych wszystkich kategorii.
Najważniejsze zmiany to:
W Bus-Center zagwarantujemy Tobie i Twojej firmie unikalne zabudowy do busów i zabudowy autobusów względem najbardziej wymagających wymagań rynkowych. Zachęcamy do sprawdzenia naszej pełnej oferty, a w przypadku pytań, do nawiązania kontaktu – bezpośrednio pod numerem telefonu: +48 509 940 767 lub poprzez formularz kontaktowy.