Jednym z kluczowych wyzwań, przed którymi stoimy w XXI wieku, jest narastający kryzys klimatyczny. Chyba nikt nie wątpi w to, że klimat faktycznie się zmienia i dzieje się to w znaczącej mierze za sprawą działalności człowieka. Naprzeciw temu coraz częściej wychodzą władze większych miast i gmin. Jednym z najczęściej podejmowanych działań jest pozytywnie odbierane przez mieszkańców, wymienianie przestarzałego taboru komunikacji miejskiej na nowoczesne, a co najważniejsze, ekologiczne autobusy elektryczne. Skąd wziął się autobus elektryczny? Co znaczą dla polskiej gospodarki?
To właśnie na początku XXI wieku rozpoczęła się dyskusja nad nadciągającymi skutkami globalnego ocieplenia. Dyskusja ta odbiła się również, na rynku motoryzacyjnym, który postanowił ruszyć w stronę zmniejszenia emisji szkodliwych spalin do atmosfery. Wraz ze wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej zaczęto również kłaść nacisk na modernizacje taboru komunikacji miejskiej zarówno w dużych jak i mniejszych miastach. Dzięki funduszom z Unii Europejskiej szybka i sprawna modernizacja stała się możliwa.
Dużym zainteresowaniem wśród komunikacji miejskiej zaczęły cieszyć się pojazdy zasilane gazem, czyli autobusy CNG oraz w pełni zelektryfikowane autobusy elektryczne. Z racji dopiero rozpędzającego się trendu na elektromobilność technologie miały poważne problemy z rozwojem. Przykładem są, chociażby cena, jak i utrudniona eksploatacja. Ponad 5 lat temu niemożliwe było spotkanie stacji ładowania autobusu elektrycznego, a koszty utrzymania takiego pojazdu były o wiele droższe od tradycyjnego rozwiązania. Przykładem może być Kraków, gdzie na początku lat 2000 zrezygnowano z autobusów zasilanych CNG ze względu na problemy w eksploatacji. Wynikały one z braku wystarczającej infrastruktury potrzebnej przy eksploatacji tego typu pojazdów.
Polskie firmy produkujące autobusy szybko zauważyły nadchodzące zmiany w transporcie, dlatego zaczęły wprowadzać w swoją ofertę również produkcję autobusów niskoemisyjnych. Poskutkowało to aktywnym uczestnictwem w rozwoju autobusów elektrycznych i CNG oraz pozycją lidera na innowacyjnym rynku pojazdów elektrycznych.
Według danych statystycznych co drugi autobus elektryczny poruszający się i wożący pasażerów po europejskich miastach został wyprodukowany w Polsce. Pozycja Polski w produkcji i eksporcie autobusów elektrycznych wystrzeliła. W ciągu zaledwie 3 lat nasz kraj stał się liderem produkcji elektrycznych pojazdów na potrzeby komunikacji zbiorowej.
W 2017 roku 10% autobusów elektrycznych w UE pochodziło z naszego kraju, a w 2020 było to już niemal 50%! Autobusy polskiej produkcji największą popularnością cieszą się w Niemczech oraz we Włoszech, trafia tam ponad 70% całej produkcji. Co przełożyło się na wpompowanie ponad 200 mln euro do polskiej gospodarki. Trend elektryfikacji motoryzacji i ucieczki w ekologiczny transport miejski sprawia, że przewiduje się, że do 2025 roku udział pojazdów elektrycznych w światowej flocie autobusów miejskich osiągnie 47%. Jest to dobra wiadomość dla polskiego przemysłu producentów autobusów elektrycznych, który z pewnością wykorzysta okazję, jaką tworzą dla niego postanowienia Europejskich projektów.
Zakłada się, że do 2050 roku wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej w Polsce będą w pełni lub częściowo zasilane prądem. Nic w tym dziwnego, mając na uwadze szereg zalet wynikających z całkowitej rezygnacji z użytkowania tradycyjnych silników spalinowych.
Pierwszą z zalet jest niższy koszt eksploatacji pojazdów elektrycznych mimo z pozoru wyższej początkowej ceny zakupu w porównaniu do pojazdów spalinowych. Oszczędności zauważalne są jednak zarówno w kwestii kosztów potrzebnych na zasilenie pojazdu, jak i kosztów serwisowania, które w przypadku pojazdów elektrycznych są zdecydowanie niższe.
Kolejnym, kluczowym w obliczu zmian klimatycznych, argumentem jest wpływ autobusów elektrycznych na środowisko. Dzięki stosowaniu niskoemisyjnych silników nie produkujemy szkodliwych substancji do atmosfery, redukujący tym samym występowanie smogu. Dodatkowo zmniejszamy poziom hałasu, co z pewnością znajdzie bezpośrednie przełożenie na poziom życia mieszkańców miast.
Nie można ukryć, że przyszłość komunikacji miejskiej opiera się właśnie na pojazdach które wydzielają zminimalizowaną ilość spalin samochodowych. Dlatego właśnie nasza firma Bus-Center chce się rozwijać i brać udział w nadchodzących zmianach. Nasza oferta to już nie tylko zabudowy do busów, ponieważ wkraczamy na rynek z produkcją autobusów elektrycznych oraz autobusów CNG. Firma Bus-Center chce przyczynić się do zwiększenia niskoemisyjnych pojazdów i tym samym zrobić krok w stronę ekologicznych środków transportu.
Chcesz się dowiedzieć, dlaczego warto zainwestować w autobusy elektryczne? Sprawdź nasz poprzedni wpis. Autobusy elektryczne i autobusy CNG – dlaczego warto rozważyć inwestycję w 2021 roku?