Jak rynek autobusów elektrycznych zmienił się na przestrzeni lat?

Jak rynek autobusów elektrycznych zmienił się na przestrzeni lat?

Jednym z kluczowych wyzwań, przed którymi stoimy w XXI wieku, jest narastający kryzys klimatyczny. Chyba nikt nie wątpi w to, że klimat faktycznie się zmienia i dzieje się to w znaczącej mierze za sprawą działalności człowieka. Naprzeciw temu coraz częściej wychodzą władze większych miast i gmin. Jednym z najczęściej podejmowanych działań jest pozytywnie odbierane przez mieszkańców, wymienianie przestarzałego taboru komunikacji miejskiej na nowoczesne, a co najważniejsze, ekologiczne autobusy elektryczne. Skąd wziął się autobus elektryczny? Co znaczą dla polskiej gospodarki?

Początki niskoemisyjnego transportu miejskiego w Polsce – Autobus elektryczny

To właśnie na początku XXI wieku rozpoczęła się dyskusja nad nadciągającymi skutkami globalnego ocieplenia. Dyskusja ta odbiła się również, na rynku motoryzacyjnym, który postanowił ruszyć w stronę zmniejszenia emisji szkodliwych spalin do atmosfery. Wraz ze wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej zaczęto również kłaść nacisk na modernizacje taboru komunikacji miejskiej zarówno w dużych jak i mniejszych miastach. Dzięki funduszom z Unii Europejskiej szybka i sprawna modernizacja stała się możliwa.

Dużym zainteresowaniem wśród komunikacji miejskiej zaczęły cieszyć się pojazdy zasilane gazem, czyli autobusy CNG oraz w pełni zelektryfikowane autobusy elektryczne. Z racji dopiero rozpędzającego się trendu na elektromobilność technologie miały poważne problemy z rozwojem. Przykładem są, chociażby cena, jak i utrudniona eksploatacja. Ponad 5 lat temu niemożliwe było spotkanie stacji ładowania autobusu elektrycznego, a koszty utrzymania takiego pojazdu były o wiele droższe od tradycyjnego rozwiązania. Przykładem może być Kraków, gdzie na początku lat 2000 zrezygnowano z autobusów zasilanych CNG ze względu na problemy w eksploatacji. Wynikały one z braku wystarczającej infrastruktury potrzebnej przy eksploatacji tego typu pojazdów.

Polskie firmy produkujące autobusy szybko zauważyły nadchodzące zmiany w transporcie, dlatego zaczęły wprowadzać w swoją ofertę również produkcję autobusów niskoemisyjnych. Poskutkowało to aktywnym uczestnictwem w rozwoju autobusów elektrycznych i CNG oraz pozycją lidera na innowacyjnym rynku pojazdów elektrycznych.

Polska czołowym producentem autobusów elektrycznych w Europie

Według danych statystycznych co drugi autobus elektryczny poruszający się i wożący pasażerów po europejskich miastach został wyprodukowany w Polsce. Pozycja Polski w produkcji i eksporcie autobusów elektrycznych wystrzeliła. W ciągu zaledwie 3 lat nasz kraj stał się liderem produkcji elektrycznych pojazdów na potrzeby komunikacji zbiorowej. 

W 2017 roku 10% autobusów elektrycznych w UE pochodziło z naszego kraju, a w 2020 było to już niemal 50%! Autobusy polskiej produkcji największą popularnością cieszą się w Niemczech oraz we Włoszech, trafia tam ponad 70% całej produkcji. Co przełożyło się na wpompowanie ponad 200 mln euro do polskiej gospodarki. Trend elektryfikacji motoryzacji i ucieczki w ekologiczny transport miejski sprawia, że przewiduje się, że do 2025 roku udział pojazdów elektrycznych w światowej flocie autobusów miejskich osiągnie 47%. Jest to dobra wiadomość dla polskiego przemysłu producentów autobusów elektrycznych, który z pewnością wykorzysta okazję, jaką tworzą dla niego postanowienia Europejskich projektów.

Autobus elektryczny – przyszłość komunikacji miejskiej

Zakłada się, że do 2050 roku wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej w Polsce będą w pełni lub częściowo zasilane prądem.  Nic w tym dziwnego, mając na uwadze szereg zalet wynikających z całkowitej rezygnacji z użytkowania tradycyjnych silników spalinowych.
Pierwszą z zalet jest niższy koszt eksploatacji pojazdów elektrycznych mimo z pozoru wyższej początkowej ceny zakupu w porównaniu do pojazdów spalinowych. Oszczędności zauważalne są jednak zarówno w kwestii kosztów potrzebnych na zasilenie pojazdu, jak i kosztów serwisowania, które w przypadku pojazdów elektrycznych są zdecydowanie niższe.

Kolejnym, kluczowym w obliczu zmian klimatycznych, argumentem jest wpływ autobusów elektrycznych na środowisko. Dzięki stosowaniu niskoemisyjnych silników nie produkujemy szkodliwych substancji do atmosfery, redukujący tym samym występowanie smogu. Dodatkowo zmniejszamy poziom hałasu, co z pewnością znajdzie bezpośrednie przełożenie na poziom życia mieszkańców miast.

Autobus elektryczny firmy Bus-Center – krok w stronę innowacji

Nie można ukryć, że przyszłość komunikacji miejskiej opiera się właśnie na pojazdach które wydzielają zminimalizowaną ilość spalin samochodowych. Dlatego właśnie nasza firma Bus-Center chce się rozwijać i brać udział w nadchodzących zmianach. Nasza oferta to już nie tylko zabudowy do busów, ponieważ wkraczamy na rynek z produkcją autobusów elektrycznych oraz autobusów CNG. Firma Bus-Center chce przyczynić się do zwiększenia niskoemisyjnych pojazdów i tym samym zrobić krok w stronę ekologicznych środków transportu.

Chcesz się dowiedzieć, dlaczego warto zainwestować w autobusy elektryczne? Sprawdź nasz poprzedni wpis. Autobusy elektryczne i autobusy CNG – dlaczego warto rozważyć inwestycję w 2021 roku?